Neurovidenskab viser fx, at sensitive mennesker bearbejder sanseindtryk mere grundigt, og at hjernen reagerer stærkere på stemninger og detaljer. Det giver en særlig evne til indlevelse – men også en større risiko for overstimulering. (Acevedo et al., 2014)
Psykofysiologi har vist, at sensitive mennesker reagerer stærkere i kroppen – med fx hurtigere puls eller tydeligere stressreaktioner – hvilket viser, at følelser og krop altid hænger tæt sammen. (Ishibashi et al., 2022)
Evolutionær psykologi forklarer, at mennesker med skarp opmærksomhed og stærk indføling har været en vigtig ressource i fællesskaber – som dem, der opdager detaljer, farer og stemninger, andre overser. Set i et evolutionært lys giver det mening, at sensitivitet stadig findes som personlighedstræk. (Boyce & Ellis, 2005)
Ergoterapi kombinerer biologisk, psykologisk og miljømæssig forskning, som giver konkrete, anvendelige indsigter i, hvordan sensitivitet kan forstås og støttes i praksis. (Andelin et al., 2021)
Socioøkologisk psykologi kombinerer viden fra biologi, miljøvidenskab, psykologi og samfundsfag, der er en vigtig tilgang til at kunne forstå menneskelige handlinger i en kompleks verden. Her ses sensitivitet både som en sårbarhed og en styrke – afhængigt af de omgivelser og rammer, vi skaber. (Li et al., 2022), (Paola et al., 2022)
Kognitionspsykologi benytter naturvidenskabelige metoder til at analysere data og forstå psykologiske processer. Den undersøger, hvordan vi opfatter, bearbejder og husker information. Sensitive mennesker bearbejder indtryk dybere og lægger mærke til detaljer, som andre overser. Det giver styrker som empati, refleksion og kreativitet, men kan også føre til overstimulering og kognitiv træthed, hvis omgivelserne ikke understøtter deres behov. (Acevedo et al., 2021), (Acevedo et al., 2023)
Neuroaffektiv udviklingspsykologi undersøger, hvordan hjernen og nervesystemet formes gennem følelsesmæssige oplevelser og sociale relationer. For sensitive mennesker er det relevant, fordi den dybe modtagelighed for indtryk gør dem særligt påvirkelige ift. både støtte og stress, hvilket former deres trivsel og emotionelle udvikling. (Jaffee, 2007), (Slagt, 2018), (Hart, 2008), (Stern, 2024)