Høj begavelse

Høj begavelse og sensitivitet

Høj begavelse handler ofte om mere end blot akademiske evner. Mange med høj intelligens oplever verden på en dybere og mere kompleks måde, hvilket kan påvirke både følelser og sociale relationer.

Det er ikke ualmindeligt, at personer med høj begavelse også har en høj grad af sensitivitet – både følelsesmæssigt og sansemæssigt.

Høj begavelse og høj sensitivitet

Forskning viser, at mange højtbegavede også er højsensitive. I 2015 undersøgte den kliniske psykolog Elke van Hoof sammenhængen mellem høj sensitivitet og begavelse og fandt, at hele 87 % af højtbegavede også var højsensitive (Van de Ven, van Weerdenburg & van Hoof, 2016).

En lignende undersøgelse fra 2018, udført af det hollandske IHBV og Erasmus Universitetet, viste, at 77 % af højtbegavede scorede som højsensitive ud fra Elaine Arons amerikanske spørgeskema.

Elaine Aron, som introducerede begrebet Highly Sensitive Person (HSP), opdagede, at mange højtbegavede oplever verden meget intenst. Det gør dem ofte særligt kreative, men fordi indtryk og følelser trænger stærkt igennem, kan det være svært altid at omsætte kreativiteten. Arons forskning har også vist, at der er klare ligheder mellem høj begavelse og høj sensitivitet, især når det gælder dyb refleksion og følsomhed over for omgivelserne.

Hvad karakteriserer høj begavelse og høj sensitivitet

Både højtbegavede og højsensitive personer har én ting til fælles: de oplever verden intenst. De lægger mærke til mange detaljer og kan beskrive ting med stor nuancerigdom. Indtryk fra omgivelserne trænger stærkere igennem, hvilket kan være meget udmattende – især i nye eller uforudsigelige situationer.

Mange højtbegavede og højsensitive føler sig også anderledes end andre, hvilket kan gøre det svært at skabe kontakt. For at passe ind skal de tilpasse sig ekstra meget, hvilket på sigt kan være drænende og føre til træthed eller udbrændthed.

Intelligens og forskelle

Der er dog forskelle mellem højtbegavede og højsensitive. Højtbegavede har typisk en intelligenskvotient over gennemsnittet – ofte med en IQ på 130 eller højere. Men begavelse handler ikke kun om IQ, der måles som evnen til at tænke logisk og abstrakt. Begavelse inkluderer også kreativitet, dyb refleksion og evnen til at se komplekse sammenhænge, som sensitive ofte er særligt gode til.

Højtbegavede bearbejder information hurtigt, mens højsensitive ofte har en “stop og tænk”-tilgang, hvor de først observerer og reflekterer, inden de handler. Samtidig er dybden i bearbejdningen af information ofte høj både hos højtbegavede og hos højsensitive.

Den nødvendige selvforståelse

At være både højtbegavet og sensitiv kræver ofte selvforståelse og tilpasning af omgivelserne.

Mange oplever, at det hjælper at kende sine grænser, prioritere restitution og skabe meningsfulde relationer med mennesker, der forstår og respekterer deres måde at opleve verden på.

Egenskaber hos højt begavede

  • Følelsesmæssig sensitivitet

    Personer med høj begavelse kan have en intens følelsesmæssig oplevelse af verden. De kan føle glæde, sorg eller frustration stærkere end andre og har ofte en dyb empati for andre mennesker. Denne følsomhed kan være en styrke, fordi den gør det muligt at forstå og relatere til andre på et nuanceret niveau. Samtidig kan det også føre til overvældelse i sociale situationer eller i mødet med uretfærdighed.

  • Sensorisk sensitivitet

    Mange højtbegavede oplever også en øget sensorisk sensitivitet. Lyde, lys, teksturer eller lugte kan opleves mere intenst, hvilket kan gøre nogle omgivelser stressende eller drænende. Det er derfor vigtigt at skabe rum og strategier, der understøtter både koncentration og velvære.

  • Kreativitet og reflektion

    Høj begavelse kombineret med sensitivitet kan give en stærk kreativitet og evne til dyb refleksion. Det kan betyde, at man ser løsninger og mønstre, som andre overser, men det kan også føre til overanalysering og bekymring. At forstå og acceptere sin egen sensitivitet kan hjælpe med at udnytte styrkerne uden at blive overvældet.

Referencer til forskning

Resume

Studiet undersøgte, om den mest brugte test til at måle sensitivitet (Highly Sensitive Person Scale) også fungerer godt til mennesker med høj begavelse. 188 højt intelligente personer deltog.

Konklusion

Testen viste sig at være pålidelig og brugbar for højt begavede. Den kan opdeles i to områder:

  1. Positiv sensitivitet – evnen til at opfatte nuancer, æstetik og følelser dybt.
  2. Negativ sensitivitet – tendens til at blive overstimuleret eller følelsesmæssigt overvældet.

Forskerne konkluderer, at skalaen kan bruges til at forstå, hvordan høj begavelse hænger sammen med sensitivitet – og at højt begavede ofte scorer højt på den positive del, men ikke nødvendigvis på den negative.

Resume

Højtbegavede børn viser ofte en særlig sensitivitet over for deres omgivelser, som adskiller sig fra børn med gennemsnitlig intelligens. I en undersøgelse blev data indsamlet fra børn på 6–11 år, som deltog i et offentlig skoleprogram for højtbegavede. Forældrene udfyldte Dunns (1999) Sensory Profile-spørgeskema om deres barn.

(Gere D.R, et al. 2009)

Undersøgelsen fokuserede på to ting:

  1. En sammenligning af højtbegavede børns sensoriske sensitivitet med normerne fra Sensory Profile.
  2. En vurdering af, hvor pålideligt spørgeskemaet fungerede for denne gruppe.

Konklusion

Resultaterne viste, at højtbegavede børn var mere følsomme over for deres omgivelser og reagerede med stærkere følelsesmæssige og adfærdsmæssige reaktioner end børn med gennemsnitlig intelligens. Desuden var spørgeskemaets målinger lige så pålidelige for højtbegavede børn som for den almindelige normgruppe.

Undersøgelsen understøtter, at højtbegavede børn kan have særlige forskelle i, hvordan de oplever og bearbejder sanseindtryk, og den bidrager til en bedre forståelse af deres behov og oplevelser.

Resume

I dette studie blev der lavet dybdegående interviews med syv unge voksne (27–28 år) med høj begavelse. Analysen viste gennemgående temaer:

  • en indre drivkraft og stærk nysgerrighed
  • følelsen af ikke at passe ind i skolesystemet
  • oplevelsen af “det er ikke okay at være mig selv”
  • eksistentiel ensomhed
  • stress over at have mange talenter og muligheder
  • perfektionisme
  • behov for frihed og åndelig udvikling

Konklusion

Studiet peger på, at højt begavede unge har en stærk indre motivation, men ofte kæmper med at føle sig forkerte eller alene. Skolen understøtter typisk deres kognitive evner, men glemmer deres sociale, følelsesmæssige og eksistentielle behov. Der er brug for mere helhedsorienteret støtte, så de både kan udvikle sig intellektuelt, personligt og socialt.