Sensitivitet og høj begavelse

Forskning i HSP og relaterede profiler

Forskning viser, at høj begavelse ofte overlapper med HSP (highly sensitive personality).

At forstå sammenhængen mellem høj begavelse og sensitivitet kan hjælpe med at skabe bedre trivsel. Det handler om at finde strategier, der beskytter energien, samtidig med at man udnytter de styrker, der følger med en intens oplevelse af verden.

Oplevelser og bearbejdning

Høj begavelse handler ikke kun om akademiske evner eller hurtig tænkning – det handler også om, hvordan man oplever og bearbejder verden. Mange højtbegavede mennesker oplever livet med intensitet; de mærker følelser dybt, reflekterer over komplekse sammenhænge og lægger ofte mærke til nuancer, som andre overser.

Denne dybdegående opfattelsesevne kan gøre høj begavede særligt sensitive. De kan blive overstimulerede af støj, sociale situationer eller følelsesmæssige spændinger, men samtidig giver det dem en unik evne til empati, kreativitet og forståelse. Sensitivitet og høj begavelse kan derfor gå hånd i hånd og skabe både udfordringer og ressourcer i hverdagen.

  • Hurtig tænkning og evne til at lære nyt hurtigt
  • Stor nysgerrighed og lyst til at forstå “hvorfor” og “hvordan”
  • Kompleks problemløsning og kreativ tænkning
  • Høj grad af sensitivitet over for egne og andres følelser
  • Empati og forståelse for andres perspektiver
  • Intens følelsesmæssig oplevelse – glæde, sorg og frustration mærkes dybt
  • Kan blive let overstimuleret eller træt af sociale situationer
  • Originalitet og evne til at tænke uden for boksen
  • Stor fantasi og interesse for kunst, musik eller litteratur
  • Intuition og stærk indre refleksion
  • Perfektionisme og høje krav til sig selv
  • Vedholdenhed i ting, der interesserer én
  • Kan kede sig hurtigt, hvis aktiviteter ikke er udfordrende nok
  • Selvstændig tænkning og kritisk sans

Mange af ovennævnte kendetegn overlapper med sensitivitet, hvilket er en af grundene til, at højtbegavede ofte også er særligt sensitive – de oplever verden intenst både mentalt og følelsesmæssigt.

3 referencer til forskning

Resume

Studiet undersøgte, om den mest brugte test til at måle sensitivitet (Highly Sensitive Person Scale) også fungerer godt til mennesker med høj begavelse. 188 højt intelligente personer deltog.

Konklusion

Testen viste sig at være pålidelig og brugbar for højt begavede. Den kan opdeles i to områder:

  1. Positiv sensitivitet – evnen til at opfatte nuancer, æstetik og følelser dybt.
  2. Negativ sensitivitet – tendens til at blive overstimuleret eller følelsesmæssigt overvældet.

Forskerne konkluderer, at skalaen kan bruges til at forstå, hvordan høj begavelse hænger sammen med sensitivitet – og at højt begavede ofte scorer højt på den positive del, men ikke nødvendigvis på den negative.

Resume

Højtbegavede børn viser ofte en særlig sensitivitet over for deres omgivelser, som adskiller sig fra børn med gennemsnitlig intelligens. I en undersøgelse blev data indsamlet fra børn på 6–11 år, som deltog i et offentlig skoleprogram for højtbegavede. Forældrene udfyldte Dunns (1999) Sensory Profile-spørgeskema om deres barn.

Undersøgelsen fokuserede på to ting:

  1. En sammenligning af højtbegavede børns sensoriske sensitivitet med normerne fra Sensory Profile.
  2. En vurdering af, hvor pålideligt spørgeskemaet fungerede for denne gruppe.

Konklusion

Resultaterne viste, at højtbegavede børn var mere følsomme over for deres omgivelser og reagerede med stærkere følelsesmæssige og adfærdsmæssige reaktioner end børn med gennemsnitlig intelligens. Desuden var spørgeskemaets målinger lige så pålidelige for højtbegavede børn som for den almindelige normgruppe.

Undersøgelsen understøtter, at højtbegavede børn kan have særlige forskelle i, hvordan de oplever og bearbejder sanseindtryk, og den bidrager til en bedre forståelse af deres behov og oplevelser.

Resume

I dette studie blev der lavet dybdegående interviews med syv unge voksne (27–28 år) med høj begavelse. Analysen viste gennemgående temaer:

  • en indre drivkraft og stærk nysgerrighed
  • følelsen af ikke at passe ind i skolesystemet
  • oplevelsen af “det er ikke okay at være mig selv”
  • eksistentiel ensomhed
  • stress over at have mange talenter og muligheder
  • perfektionisme
  • behov for frihed og åndelig udvikling

Konklusion

Studiet peger på, at højt begavede unge har en stærk indre motivation, men ofte kæmper med at føle sig forkerte eller alene. Skolen understøtter typisk deres kognitive evner, men glemmer deres sociale, følelsesmæssige og eksistentielle behov. Der er brug for mere helhedsorienteret støtte, så de både kan udvikle sig intellektuelt, personligt og socialt.