Uddannelser verden over arbejder på at skabe inkluderende læringsmiljøer, hvor alle studerende kan trives – uanset deres behov eller udfordringer. Forskning viser, at det er mest effektivt at fokusere på hele læringsmiljøet fremfor kun individets vanskeligheder. (Black et al., 2015; Burgstahler, 2015; Katz, 2013)
Med afsæt i den eksisterende forskning i inkluderende læringsmiljøer, sensitivitet og trivselsfremme samt egne kvalitative undersøgelser, har foreningen videreudviklet et koncept, der kan favne ikke bare sensitive elever og studerende, men alle. Vi kalder konceptet “Universelle rammer”.
Ved at skabe universelle rammer, der tager højde for forskellige behov og hjernens evne til at tilpasse sig (plasticitet), kan flere studerende deltage aktivt og føle sig inkluderet. Fokus på fælles aktiviteter og trivsel fremmer både læring, studiefremdrift og socialt engagement.
Forebyggende og universelle tiltag er ikke kun bedre for studerendes trivsel – de er også mere økonomiske, da specialiserede støtteforanstaltninger ofte er 2–6 gange dyrere.